etapy adaptačného procesu

05.08.2020 10:38
Adaptačný proces prebieha jednotlivými etapami:

Orientačná:

 

Dieťa v MŠ:                                 

  •  stavia sa do úlohy pozorovateľa,  
  •  spracováva množstvo podnetov a problémov,
  •  nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi,
  •  nezaujíma sa o ich aktivity,
  •  rozpráva ticho, jednoslabične alebo vôbec,
  •  nehrá sa, a ak áno, tak nie veľmi intenzívne,
  •  je uzavreté, zdržanlivé,
  •  dieťa trpí nechutenstvom, odmieta sa stravovať. 

Dieťa doma:                                        

  • prežíva to, čo dospelí po namáhavom dni,
  • je neisté, unavené hlukom a množstvom podnetov,
  • túži po kľude, chce si odpočinúť,
  • obmedzuje mnohé zo svojich činností, s ktorými     sa zaoberal pred vstupom do MŠ,
  • zje všetko, čo pred neho predložíte, pretože jedlo v MŠ odmietlo,
  • potrebuje spracovať svoje dojmy a zážitky.

Úloha rodiča:                                

  • nelúčiť sa s dieťaťom dlho / pri dlhom lúčení dieťa zneistie, nakoľko neobvyklé správanie rodiča podporí jeho strach /,
  • ak má možnosť, ponechá dieťa dopoludnia v MŠ     a poobede si ho vyzdvihne,
  • po návšteve v MŠ dá dieťaťu možnosť odpočinku,
  • nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami / nákupom, prechádzkami, pobytom na ihrisku.../,
  • nezaťažuje dieťa inými životnými zmenami / sťahovanie, narodenie súrodenca, nezhodami v rodine.../,
  • zosúladí poriadok doma s poriadkom v MŠ,
  • neprerušuje pobyt v MŠ. 

 Úloha učiteľky:

  •  rešpektuje u dieťaťa úlohu "pozorovateľa",
  • podporuje konanie dieťaťa,
  • pomocou hier umožňuje prijímanie informácií,
  • sprostredkuje dieťaťu najdôležitejšie pravidlá a normy správania,
  • oboznámi dieťa s najdôležitejšími priestormi / trieda, umyváreň, WC, jedáleň, spálňa /,
  • dovolí dieťaťu ponechať obľúbenú hračku, vec,
  • vytvorí priestor na odpočinok,
  • umožní spoločný pobyt s "pevným bodom" - kamarát, súrodenec, ak to dieťa potrebuje,
  • na konci týždňa rozohrá zaujímavú hru na pokračovanie.

 

Obdobie presadenia sa

 

Dieťa v MŠ:                    

  • je ochotné podniknúť prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi,
  • pokúša sa presadiť v skupine,
  • začína viac komunikovať,
  • hľadá ochranu u dospelých, ak má ťažkosti s rovesníkmi,
  • rýchlo sa unaví / spory medzi deťmi pri presadzovaní sa v skupine /,
  • snaží sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
  • vyberá si len jedlá z domu, naďalej málo je.

Dieťa doma:

  • pôsobí nevyrovnane,
  • často sa mení jeho nálada,
  • pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
  • plače, ak chcú rodičia odísť /keď zabezpečuje dozor jeho známa osoba/,       
  • je odmietavé, chce opak toho, čo sa mu ponúka,
  • ráno je plačlivé, aj keď šlo večer skoro spať.

Úloha rodiča:

  •  neprerušuje pobyt v MŠ,
  •  nelúči sa s dieťaťom dlho,
  •  nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami, podporuje priateľstvá v MŠ /na ihrisku, doma /,
  •  rešpektuje správanie dieťaťa.

 Úloha učiteľky:

  •  upevňuje normy a pravidlá správania v MŠ,
  •  oboznamuje dieťa s ostatnými zamestnancami MŠ,
  •  oboznamuje dieťa s ďalšími priestormi MŠ /dvor.../,
  •  pomáha pri riešení konfliktov, predchádza im,
  •  nemení pravidlá a normy správania sa v MŠ      / zosúladenie pôsobenia obidvoch učiteliek        v triede /,
  •  dovolí dieťaťu ponechať si obľúbenú vec. 

Ukľudnenie, vyrovnanie


 Dieťa v MŠ:

  •  správanie dieťaťa sa blíži k norme,
  •  je istejšie v priestoroch MŠ, podriaďuje sa normám a pravidlám správania sa v MŠ,
  •  prejavuje deťom svoju náklonnosť,
  •  zaujíma sa o aktivity iných detí- napodobňuje vzory,
  •  začína lepšie jesť, odmieta len neobľúbené jedlá.

 Dieťa doma:

  • dieťa je telesne vyčerpané,
  • rýchlo sa unaví,
  • pôsobí ako "duchom neprítomné",
  • nepokúša sa večer zostať dlho hore,
  • je duševne ľahostajné.

Úloha rodiča:

  • neprerušuje pobyt v MŠ, podľa možnosti ani na jeden deň,
  • podporuje nové priateľstvá v MŠ / doma, na ihrisku, v parku /,
  • predlžuje pobyt v MŠ i na popoludnie,
  • rešpektuje psychosomatickú záťaž u dieťaťa.

 Úloha učiteľky:

  • upevňuje normy a pravidlá správania,
  • zapája dieťa do činnosti vo väčšej miere.

 Odlúčenie od rodiny je ťažká emočná situácia v živote dieťaťa. Dieťa má strach v novom sociálnom prostredí, ktoré vyvoláva separácia od matky, otca a nové sociálne situácie. Základom adaptácie je hneď od začiatku dieťa zbaviť strachu a pomôcť mu nadobudnúť istotu v novom sociálnom prostredí.

 Prechod dieťaťa z rodiny do MŠ uľahčíte i tým, že nebudete rozoberať s dieťaťom vlastné obavy z jeho adaptácie v MŠ. Často sa stáva, že dieťa je pokojné, ale keď zbadá, že rodič je neistý, ba má slzy v očiach, nechápavo sa rozplače.

 Dieťa je istejšie a slobodnejšie, ak má osvojené hygienické návyky a zručnosti pri starostlivosti o svoju osobu / obliekanie, obúvanie, použitie vreckovky, toaletného papiera.../. Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé. Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte.