ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM PRE PREDPRIMÁRNE VZDELÁVANIE
„Hraj sa s nami, športuj s nami, veselo je medzi nami.“
1 Zameranie školy, ciele výchovy a vzdelávania v materskej škole
1.1 Východiskový stav výchovy a vzdelávania:
- poloha školy
- veľký školský dvor
- blízkosť potoka so stromovým porastom
- možnosť priameho pozorovania domácich zvierat, vtákov, hmyzu
- exkurzie na ranč
- blízkosť futbalového ihriska
- skrášľovanie okolia MŠ
- dobre vybavená telocvičňa
- dobre vybavené triedy digitálnou technológiou
1.2 Zameranie školy:
- podporovať u detí záujem o prostredie v ktorom žijú, navodzovať situácie podnecujúce ku komunikácii
- upevňovať telesný a pohybový rozvoj detí využívaním netradičných telovýchovných aktivít, vytvárať pozitívny postoj k pohybovým aktivitám a športu organizovaním zaujímavých súťaživých športových podujatí
- rozvíjať u detí estetické cítenie cez vybudovanie si hodnotového vzťahu k životnému prostrediu
- prezentovať zdraví spôsob života, utvárať pozitívny vzťah k svojmu zdraviu a prostrediu v ktorom žijeme
- stimulovať vzťah k folklóru a tým upevňovať národnostné povedomie
- objavovať nové výtvarné techniky
- pracovať a využívať DT v bežnom živote
- vychovávať k dopravnej disciplíne – rozvíjať schopnosť v praktických situáciách uplatňovať zásady bezpečného správania sa v cestnej premávke podľa všeobecne záväzných právnych predpisov v roli chodca, spolujazdca, cyklistu, či korčuliara,
- naučiť využívať digitálne technológie: - ponúknuť dieťaťu možnosť zaznamenať svoj výtvor, kresbu, zvukovú nahrávku, model, či fotografiu - diskutovať o dôvodoch, ktoré robia niektoré aktivity bezpečnými, či nebezpečnými (napr. elektrina) - používať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa
- prehlbovať vzájomné medziľudské vzťahy rodič – učiteľ konzultáciami, poradenstvom, spoluprácu rodiny a školy organizovaním spoločných podujatí: tvorivé dielne s rodičmi a deťmi – tekvicový strašiak, bambuľkáčske medovníčky, veľkonočné vajíčko,, Vianočné besiedky, besiedky mikuláš a ku dňu matiek, otcov, súťaže (september), slávnostné rodičovské združenie pri príležitosti ukončenia dochádzky v MŠ, zasadnutie rodičovského združenia (RZ), Deň otvorených dverí v MŠ, opekačka s rodičmi a deťmi...
1.3 Naša vízia do budúcnosti:
- dopĺňať areál školského dvora – rozšíriť spevnenú plochu na pohyb detí pri pobyte vonku v čase nepriaznivého počasia
- dopĺňať triedy o didaktické pomôcky zamerané na rozvoj logického myslenia a experimentovania
- doplniť telocvičňu o kompenzačné pomôcky, a športové náčinie a náradie (zriadiť detskú posilňovňu
- realizovať vzdelávacie aktivity zamerané na logopedické cvičenia
- integrovanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia
2 Výchova a vzdelávanie v materskej škole
2.1 Stupeň vzdelania
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
2.2 Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania
Od 1. júla 2003 ZŠ s MŠ vznikla splynutím dvoch rovnocenných subjektov základnej školy a materskej školy. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom od 3 do 6 rokov , deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Poskytuje deťom aj možnosť poldenného pobytu.
2.3 Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom Materskej školy je štátny jazyk SR. Výchova a vzdelávanie sa poskytuje a prebieha počas celého dňa vo všetkých činnostiach v slovenskom jazyku.
2.4 Spôsob, podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní.
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕši šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
Zelený deň – je deň overovania si získaných kompetencií v oblasti zo všetkých vzdelávacích oblastí zo štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávaniej za účasti rodičov hravou formou.
Detské vysvedčenie bude slávnostne odovzdané posledný deň školského roka na spoločnej rozlúčke s predškolákmi.
S účinnosťou od 1. septembra 2017 materská škola vydáva osvedčenie na základe žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.
2.5 Materiálno – technické a priestorové zabezpečenie
Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika atď.
Dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti je dobrým východiskom pre kvalitné plnenie školského vzdelávacieho programu.
Súčasťou MŠ je telocvičňa – nadštandardne vybavená rôznym náčiním, náradím, zrkadlovou stenou.
K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu patria aj hračky a nábytok pre deti (stoly, stoličky, zariadenie triedy, ležadlá), ktorý rešpektuje antropometrické požiadavky (výška, veľkosť...).
Usporiadanie triedy:
- umožňuje deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách,
- uľahčuje dieťaťu voľný styk s najbližším okolím,
- uľahčuje dieťaťu prístup k hračkám a pomôckam,
- umožňuje dieťaťu plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru,
- umožňuje dieťaťu poznať vlastné pracovné tempo a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,
- umožňuje dieťaťu ponechať vlastný výtvor v prostredí,
- umožňuje dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činností,
- umožňuje byť bezpečné, estetické a funkčné,
- umožňuje dodržiavanie vopred stanovených pravidiel deťmi a učiteľmi pri ukladaní hračiek a pri manipulácii s predmetmi, učebnými pomôckami.
Vonkajšie priestor umožňujú:
- pohybové činnosti (na náradí, voľné pohybové činnosti),
- tvorivé, konštrukčné a umelecké činnosti,
- komunikačné činnosti (nadväzovanie kontaktov),
- špeciálne činnosti (navodzované alebo vedené učiteľkou).
Areál materskej školy tvoria: školský dvor vybavený preliezačkami, hojdačkami, pieskoviskami. Celý areál je oplotený. K dispozícii máme aj futbalové ihrisko, ktoré je v blízkosti materskej školy.
2.6 Výchova a vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zabezpečenie podmienok inkluzívneho vzdelávania
Materská škola je schopná poskytovať podmienky pre inkluzívne vzdelávanie. Takéto vzdelávanie dôsledne napĺňa ideu rovnosti šancí pre všetkých, rovnosti prístupu ku vzdelávaniu a v konečnom dôsledku k zabezpečeniu dôslednej sociálnej inklúzie.
Pre deti so ŠVVP sa vypracuje individuálny výchovno – vzdelávací program v spolupráci s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie .
Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sa prihliada na druh postihnutia dieťaťa.
Priestorové podmienky pre deti zdravotne znevýhodnené – telesne postihnuté sú nepriaznivé vzhľadom k tomu, že triedy sa nachádzajú na poschodí. Tento problém vieme riešiť asistentom, ktorý napomáha pri prekonávaní bariér v MŠ. Po odsúhlasení zriaďovateľom , nájde asistenta škola, ktorá ho bude aj financovať. V prípade, ak asistent nebude schválený zriaďovateľom, rodič – zákonný zástupca si asistenta zabezpečí sám aj po finančnej stránke, resp. môže byť asistentom samotný rodič.
Výchovno – vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením (iným ako telesným) nevieme personálne zabezpečiť kvalifikovaným pedagógom so špeciálnou pedagogikou.
3 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia
3.1 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Cieľom hodnotenia školy je, aby deti, ich rodičia, pedagogická aj laická verejnosť získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako škola dosahuje ciele, ktoré si stanovila v školskom vzdelávacom programe, aká je úroveň vedomostí a spôsobilostí, ktoré deti získali a aká je úroveň výchovno – vzdelávacieho procesu v škole.
Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí je podrobnejšie rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.
3.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy
Vnútorná školská kontrola je vo všeobecnosti zameraná na všetkých zamestnancov a špecificky formou hospitačnej činnosti na samotnú výchovno-vzdelávaciu činnosť, ktorá zahŕňa učenie učiteliek aj učenie sa detí.
Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia zamestnancov školy je podrobnejšie rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.
4. UČEBNÉ OSNOVY
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu „Hraj sa s nami, športuj s nami, veselo je medzi nami.“ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
4.1 Plánovanie na úrovni školy
Východiská ročného plánovania:
- vymedzenie tém a podtém pre ročný plán,
- výber vhodných metód, stratégií, foriem a prostriedkov pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť,
- aktualizácia prierezových tém na základe vedeckosti a získaných informácií zo školení z predchádzajúceho školského roka.
- Plánovanie prispôsobujeme špecifikám prostredia, z ktorého pochádzajú deti materskej školy (vidiecke prostredie, marginálne skupiny obyvateľstva, sociálna úroveň v rodinách.)
- V čase školských prázdnin, kedy je počet detí nižší, sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje v hrách a hrových činnostiach.
Princípy a zásady plánovania:
Aktuálnosť témy – vzhľadom na ročné obdobie, sviatky, významné svetové dni, tradície obce a pod.
Rešpektovanie prirodzenej variability detí a sociokultúrne prostredie.
Prispôsobenie sa vytvoreným materiálnym a geografickým podmienkam MŠ.
Zohľadňovanie primeranosti a individuálneho prístupu.
Zohľadňovanie súčasného stupňa rozvoja vedy a techniky.
Prepojenie tém so životom, teórie s praxou.
Dodržiavanie sústavnosti a postupnosti, postup od jednoduchého k zložitému, od ľahkého k ťažkému, od blízkeho ku vzdialenému.
4.2. Východiská plánovania
V materskej škole sa harmonogram denných aktivít a cielené vzdelávacie aktivity plánujú a realizujú tak, aby sa pokryl celý vzdelávací obsah Štátneho vzdelávacieho programu. Pri postupnom dosahovaní vzdelávacích štandardov zo Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy sa zohľadňuje aktuálna úroveň spôsobilostí detí v danej triede materskej školy.
Plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti je úplne v kompetencii učiteľky. Spôsob, forma, rozsah plánov výchovno-vzdelávacej činnosti si určí a odsúhlasí materská škola na prvej pedagogickej porade.
Výchovno-vzdelávaciu činnosť spravidla plánuje učiteľka, ktorá má rannú zmenu, no pri plnení vzdelávacích štandardov spolupracujú obe učiteľky v triede.
Výkonové štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí vyberáme podľa zvolenej týždennej témy. Týždenné témy nie sú pevne stanovené, učiteľky v triedach si ich svojvoľne určia. Na úrovni plánovania obsahu vzdelávania je možné a aj žiaduce vzájomné prelínanie vzdelávacích oblastí a ich integrácia.
Výkonové štandardy je možné spájať alebo deliť.
Na pedagogickej porade sa učiteľky dohodnú na spôsobe, ako si budú zaznamenávať výkonové štandardy, ktoré vo svojej výchovno-vzdelávacej práci zaradia.
Výkonové štandardy dosahované v bežných denných aktivitách nie je potrebné plánovať. K jednoduchšiemu plánovaniu výchovno-vzdelávacej činnosti je nám nápomocný metodický materiál vytvorený ŠPÚ „Adaptácie výkonových štandardov“.
Pri plánovaní a zapisovaní do triednej knihy postupujú učiteľky v zmysle uznesenia Pedagogickej rady.
Platnosť, revidovanie |
dátum |
Zaznamenanie zmeny, úpravy, inovácie a pod. |
Platnosť ŠkVP od |
1.9. 2018 |
|
revidovanie |
27.8.2019 |
Zmenená časť: nahradenie novej kapitoly Učebné osnovy dodatkom č.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|