ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM PRE PREDPRIMÁRNE VZDELÁVANIE

 

 

„Hraj sa s nami, športuj s nami, veselo je medzi nami.“

 

1 Zameranie školy, ciele výchovy a vzdelávania v materskej škole

1.1 Východiskový stav výchovy a vzdelávania:

  • poloha školy
  • veľký školský dvor
  • blízkosť potoka so stromovým porastom
  • možnosť priameho pozorovania domácich  zvierat, vtákov, hmyzu
  • exkurzie na ranč
  • blízkosť futbalového ihriska
  • skrášľovanie okolia MŠ
  • dobre vybavená telocvičňa
  • dobre vybavené triedy digitálnou technológiou

1.2 Zameranie školy:

  • podporovať u detí záujem o prostredie v ktorom žijú, navodzovať situácie podnecujúce ku komunikácii
  • upevňovať telesný a pohybový rozvoj detí využívaním netradičných telovýchovných aktivít, vytvárať pozitívny postoj k pohybovým aktivitám a športu organizovaním zaujímavých súťaživých športových podujatí
  • rozvíjať u detí estetické cítenie cez vybudovanie si hodnotového vzťahu k životnému prostrediu
  • prezentovať zdraví spôsob života, utvárať pozitívny vzťah k svojmu zdraviu a prostrediu v ktorom žijeme
  • stimulovať vzťah k folklóru a tým upevňovať národnostné povedomie
  • objavovať nové výtvarné techniky
  • pracovať a využívať DT v bežnom živote
  • vychovávať k dopravnej disciplíne – rozvíjať schopnosť v praktických situáciách uplatňovať zásady bezpečného správania sa v cestnej premávke podľa všeobecne záväzných právnych predpisov v roli chodca, spolujazdca, cyklistu, či korčuliara,
  • naučiť využívať digitálne technológie: - ponúknuť dieťaťu možnosť zaznamenať svoj výtvor, kresbu, zvukovú nahrávku, model, či fotografiu - diskutovať o dôvodoch, ktoré robia niektoré aktivity bezpečnými, či nebezpečnými (napr. elektrina) - používať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa
  • prehlbovať vzájomné medziľudské vzťahy rodič – učiteľ konzultáciami, poradenstvom, spoluprácu rodiny a školy organizovaním spoločných podujatí: tvorivé dielne s rodičmi a deťmi – tekvicový strašiak, bambuľkáčske medovníčky, veľkonočné vajíčko,, Vianočné besiedky, besiedky mikuláš a ku dňu matiek, otcov, súťaže (september), slávnostné rodičovské združenie pri príležitosti ukončenia dochádzky v MŠ, zasadnutie rodičovského združenia (RZ), Deň otvorených dverí v MŠ, opekačka s rodičmi a deťmi...

 

1.3 Naša vízia do budúcnosti:

  • dopĺňať areál školského dvora – rozšíriť spevnenú plochu na pohyb detí pri pobyte vonku v čase nepriaznivého počasia
  • dopĺňať triedy o didaktické pomôcky zamerané na rozvoj logického myslenia a experimentovania
  • doplniť telocvičňu o kompenzačné pomôcky, a športové náčinie a náradie (zriadiť detskú posilňovňu
  • realizovať vzdelávacie aktivity zamerané na logopedické cvičenia
  • integrovanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia

 

2 Výchova a vzdelávanie v materskej škole

2.1 Stupeň vzdelania

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

 

Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).

 

Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.

 

2.2 Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania

Od 1. júla 2003 ZŠ s MŠ vznikla splynutím dvoch rovnocenných subjektov základnej školy a materskej školy. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom od 3 do 6 rokov , deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Poskytuje deťom aj možnosť poldenného pobytu.

 

2.3 Vyučovací jazyk

 

Vyučovacím jazykom Materskej školy je štátny jazyk SR. Výchova a vzdelávanie sa poskytuje a prebieha počas celého dňa vo všetkých činnostiach v slovenskom jazyku.

 

 

2.4 Spôsob, podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní.

 

Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕši šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).

Zelený deň – je deň overovania si získaných kompetencií v oblasti zo všetkých vzdelávacích oblastí zo štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávaniej za účasti rodičov hravou formou.

Detské vysvedčenie bude slávnostne odovzdané posledný deň školského roka  na  spoločnej rozlúčke s predškolákmi.

S účinnosťou od 1. septembra 2017 materská škola vydáva osvedčenie na základe žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. 

 

2.5  Materiálno – technické a priestorové zabezpečenie

Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika atď.

Dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti je dobrým východiskom pre kvalitné plnenie školského vzdelávacieho programu.

Súčasťou MŠ je telocvičňa – nadštandardne vybavená rôznym náčiním, náradím, zrkadlovou stenou.

K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu patria aj hračky a nábytok pre deti (stoly, stoličky,  zariadenie triedy, ležadlá), ktorý rešpektuje antropometrické požiadavky (výška, veľkosť...).

 

Usporiadanie triedy:

  • umožňuje deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách,
  • uľahčuje dieťaťu voľný styk s najbližším okolím,
  • uľahčuje dieťaťu prístup k hračkám a pomôckam,
  • umožňuje dieťaťu plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru,
  • umožňuje dieťaťu poznať vlastné pracovné tempo a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,
  • umožňuje dieťaťu ponechať vlastný výtvor v prostredí,
  • umožňuje dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činností,
  • umožňuje byť bezpečné, estetické a funkčné,
  • umožňuje dodržiavanie vopred stanovených pravidiel deťmi a učiteľmi pri ukladaní hračiek a pri manipulácii s predmetmi, učebnými pomôckami.

 

Vonkajšie priestor umožňujú:

  • pohybové činnosti (na náradí, voľné pohybové činnosti),
  • tvorivé, konštrukčné a umelecké činnosti,
  • komunikačné činnosti (nadväzovanie kontaktov),
  • špeciálne činnosti (navodzované alebo vedené učiteľkou).

 

Areál materskej školy tvoria: školský dvor vybavený preliezačkami, hojdačkami, pieskoviskami. Celý areál je oplotený. K dispozícii máme aj futbalové ihrisko, ktoré je v blízkosti materskej školy.

 

2.6 Výchova a vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zabezpečenie podmienok inkluzívneho vzdelávania

 

Materská škola je schopná poskytovať podmienky pre inkluzívne vzdelávanie. Takéto vzdelávanie dôsledne napĺňa ideu rovnosti šancí pre všetkých, rovnosti prístupu ku vzdelávaniu a v konečnom dôsledku k zabezpečeniu dôslednej sociálnej inklúzie.

Pre deti so ŠVVP sa vypracuje individuálny výchovno – vzdelávací program v spolupráci s centrom  pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie .

Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sa  prihliada na druh postihnutia dieťaťa.

Priestorové podmienky pre deti zdravotne znevýhodnené – telesne postihnuté sú nepriaznivé vzhľadom k tomu, že triedy sa nachádzajú na poschodí. Tento problém vieme riešiť asistentom, ktorý napomáha pri prekonávaní bariér v MŠ. Po odsúhlasení zriaďovateľom , nájde asistenta škola, ktorá ho bude aj financovať. V prípade, ak asistent nebude schválený zriaďovateľom, rodič – zákonný zástupca si asistenta zabezpečí sám aj po finančnej stránke, resp. môže byť asistentom samotný rodič.

Výchovno – vzdelávací proces pre deti so zdravotným znevýhodnením (iným ako telesným) nevieme personálne zabezpečiť kvalifikovaným pedagógom so špeciálnou pedagogikou.

 

3 Vnútorný systém  kontroly a hodnotenia

3.1 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

Cieľom hodnotenia školy je, aby deti, ich rodičia, pedagogická aj laická verejnosť  získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako škola dosahuje ciele, ktoré si stanovila v školskom vzdelávacom programe, aká je úroveň vedomostí a spôsobilostí, ktoré deti získali a aká je úroveň výchovno – vzdelávacieho procesu v škole.

Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí je podrobnejšie rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.

 

3.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy

Vnútorná školská kontrola je vo všeobecnosti zameraná na všetkých zamestnancov a špecificky formou hospitačnej činnosti na samotnú výchovno-vzdelávaciu činnosť, ktorá zahŕňa učenie učiteliek aj učenie sa detí.

Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia zamestnancov školy je podrobnejšie rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.

 

4. UČEBNÉ OSNOVY                                                                                                                                          

Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu  „Hraj sa s nami, športuj s nami, veselo je medzi nami.“ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

 

4.1 Plánovanie na úrovni školy

Východiská ročného plánovania:

 

  1. vymedzenie tém a  podtém pre ročný plán,
  2. výber vhodných metód, stratégií, foriem a prostriedkov pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť,
  3. aktualizácia prierezových tém na základe vedeckosti a získaných informácií zo školení z predchádzajúceho školského roka.
  4. Plánovanie prispôsobujeme špecifikám prostredia, z ktorého pochádzajú deti materskej školy (vidiecke prostredie, marginálne skupiny obyvateľstva, sociálna úroveň v rodinách.)
  5. V čase školských prázdnin, kedy je počet detí nižší, sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje v hrách a hrových činnostiach.

 

Princípy a zásady plánovania:

 

Aktuálnosť témy – vzhľadom na ročné obdobie, sviatky, významné svetové dni, tradície obce a pod.

Rešpektovanie prirodzenej variability detí a sociokultúrne prostredie.

Prispôsobenie sa vytvoreným materiálnym a geografickým podmienkam MŠ.

Zohľadňovanie primeranosti a individuálneho prístupu.

Zohľadňovanie súčasného stupňa rozvoja vedy a techniky.

Prepojenie tém so životom, teórie s praxou.

Dodržiavanie sústavnosti a postupnosti, postup od jednoduchého k zložitému, od ľahkého k ťažkému, od blízkeho ku vzdialenému.

 

4.2. Východiská plánovania

 

V materskej škole sa harmonogram denných aktivít a cielené vzdelávacie aktivity plánujú a realizujú tak, aby sa pokryl celý vzdelávací obsah Štátneho vzdelávacieho programu. Pri postupnom dosahovaní vzdelávacích štandardov zo Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy sa zohľadňuje aktuálna úroveň spôsobilostí detí v danej triede materskej školy.

 

Plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti je úplne v kompetencii učiteľky. Spôsob, forma, rozsah plánov výchovno-vzdelávacej činnosti si určí a odsúhlasí materská škola na prvej pedagogickej porade.

 

Výchovno-vzdelávaciu činnosť spravidla plánuje učiteľka, ktorá má rannú zmenu, no pri plnení vzdelávacích štandardov spolupracujú obe učiteľky v triede.

 

Výkonové štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí vyberáme podľa zvolenej týždennej témy. Týždenné témy nie sú pevne stanovené, učiteľky v triedach si ich svojvoľne určia. Na úrovni plánovania obsahu vzdelávania je možné a aj žiaduce vzájomné prelínanie vzdelávacích oblastí a ich integrácia.

 

Výkonové štandardy je možné spájať alebo deliť.

 

Na pedagogickej porade sa učiteľky dohodnú na spôsobe, ako si budú zaznamenávať výkonové štandardy, ktoré vo svojej výchovno-vzdelávacej práci zaradia.

 

Výkonové štandardy dosahované v bežných denných aktivitách nie je potrebné plánovať.  K jednoduchšiemu plánovaniu výchovno-vzdelávacej činnosti je nám nápomocný metodický materiál vytvorený ŠPÚ „Adaptácie výkonových štandardov“.

 

 Pri plánovaní a zapisovaní do triednej knihy postupujú učiteľky v zmysle uznesenia Pedagogickej rady.

 

Platnosť,

revidovanie

dátum

Zaznamenanie zmeny, úpravy, inovácie a pod.

Platnosť ŠkVP od

1.9. 2018

 

revidovanie

27.8.2019

Zmenená časť: nahradenie novej kapitoly Učebné osnovy dodatkom č.1